Muotiblogeissa vaatteita ja aatteita

Muotiblogeissa vaatteita ja aatteita

Muotiblogien suosio selittyy yksinkertaisella syyllä; useimmiten ihmisten on pukeuduttava edes jotenkin. Oma tyyli ilmentää persoonaa ja viestii kanssaihmisille vähintään siitä, kuinka paljon henkilö panostaa ulkonäköönsä. Muotibloggaaminen on helppoa, koska vaateintoilijoille teema on jo lähtökohtaisesti tuttu. Kirjoittajan mielenkiinto kohdistuu muotiblogin aiheisiin luontevasti, minkä lisäksi lukijoita on helppo houkutella ennestään huomiota houkuttavalla aihealueella.

[IMAGE=ftb0o5b8MQzw.jpg]

Muotiblogin mahdollisuudet

[IMAGE=ee8X4ec6nWVN.jpg]

Muotibloggaajan voi olla verrattain helppoa saada kaupallisia yhteistyökumppaneita, eikä haittaa tee sekään, että mahdollisten mainos- ja sponsoritulojen ohella bloggaaja voi kohentaa vaatekaappinsa sisältöä näytekappaleilla tai nauttia alennetuista hinnoista – kysehän on lopulta neuvottelukyvyistä ja mielikuvituksesta, kuten menestyvän muotiblogin pitämisestäkin. Parhaassa tapauksessa muotiblogi avaa ovet vaatealan yrittäjän arkeen.

Oman vaatemallistonkin lanseeraaminen on nykyään yksinkertaista ja nopeaa. Etenkin tubettajien suosima tapa näkyvyyden ja lisätulojen hankkimiseksi oheistuotteilla antaa vaateaiheisen blogin kirjoittajalle erittäin hyvän tilaisuuden vaikuttaa lukijoihinsa muutenkin kuin mielipiteiden tasolla. Muotibloggaajat voivat toimia myös trendsettereinä. Samalla kannattaa kiinnittää huomiota vastuulliseen kuluttamiseen ja ekologisiin ratkaisuihin, joita vaatteiden valmistajatkin pyrkivät vähintään näennäisesti seuraamaan. Kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien korostaminen saattaa rajata lukijakuntaa, mutta oikein ilmaistuna sisällön ideologia ei näytä alleviivatulta, vaan sopii blogin sisältöön.

Bloggaa lastenvaatteista

Jos oma vaateaiheinen blogi kiinnostaa, perheellisen ihmisen on kenties helpointa kertoa blogissaan lasten vaatettamisesta. Lastenvaatteet ovat erinomainen aihe blogille, sillä jälkikasvun vaatettaminen koskettaa jokaista huoltajaa. Lastenvaateblogissa kannattaa kertoa laajoista valikoimista, esimerkiksi kidsbrandstore.fi -sivuston merkkituotteista, sillä lukijat odottavat saavansa blogista ideoita. Koska vaatemaku vaihtelee huomattavasti, on hyvä tarjota yleispäteviä vaihtoehtoja. Toisaalta yksittäisiin vaatemerkkeihin ja niiden jälleenmyyjiin voi keskittyä tarkemmin yksittäisissä blogiartikkeleissa. Tällöin blogin kokonaissisältö antaa riittävästi informaatiota, yleiskuvaa ja syventäviä tietoiskuja. Omakohtaisuus tuo tekstiin aina lisää purtavaa. Henkilökohtainen lähestymistapa tekee blogista kiinnostavan sekä lukijan että yhteistyökumppanin kannalta. Silti pelkkiin omiin valintoihin nojaaminen pitää blogin aihealueet melko suppeina. Tämän vuoksi lastenvaateblogissa voi käsitellä muitakin aiheita sivuavia teemoja, kuten vaatteiden tuunaamista, käsityötaitojen säilymistä ja muita vaatteisiin liittyviä asioita, joihin lapset voivat osallistua.

Erilaisia muotiblogeja erilaisille lukijoille

Tyylitaju on kuin ruokavalio. Osalle ihmisistä maistuu kaikki, mutta erityistä tyyliä noudattaville valikoiman suppeus tekee tiukkaa. Marginaalisempaa muotityyliä edustavia vaateliikkeitä on luonnollisestikin vähemmän. Siksi muotiblogit ovat parhaimmassa tapauksessa kallisarvoisia tietolähteitä, joista löytyy vinkkejä vaikkapa siihen, mistä löytyvät parhaat vintagevaatteet tai kauneimmat goottikamppeet. Muotiblogi on hyödynnettävissä myös bloggaajalle tarpeettomien vaateparsien kierrättämisessä. Maininta myynnissä olevista vaatteista vauhdittaa vaatekaapin kevennystä.

Kierrätys kunniaan muotiblogeissakin

Merkkimuotia edustavien blogien vastapainoksi löytyy luettavaa myös kierrätyskeskusten ja kirpputorien suurkuluttajille. Uusimmat käytettyjen vaatteiden löydöt kelpaavat täydellisesti vaateblogin sisällöksi. Tällaisten vaateblogien sisältö viehättää toisenlaista lukijakuntaa kuin ajan hengessä surffaavat brändiblogit. Suora kaupallinen yhteistyö ei ole tarpeen kaikissa blogeissa, mutta jos vaateblogin tarkoituksena on myös kerryttää tienestejä, kierrätysvaatteiden tematiikka vaatii vastapainokseen muitakin aiheita.

Tee-se-itse muotiblogi

Blogi on lähes ilmainen markkinointiväline. Siksi bloggaamista kannattaa käyttää kykyjensä promootioon. Tulevaisuuden vaatesuunnittelijat ja käsityöläisyyden mestarit antavat blogien sankkaan joukkoon oman arvokkaan panoksensa tuomalla luomuksensa lukijoiden tietoon. Jos haluat oman muotiblogin, ohjeita antavat niin konsulttifirmat kuin uutisetkin. Muotibloggaaja Sara Vannisen ohje hyvän kameran hankkimisesta pitää paikkansa; muotiblogit perustuvat aina visuaaliseen ilmeeseen, sillä blogien aiheet ovat ennen kaikkea visuaalisia. Hyvät kuvat ovat muotiblogin perusta ja kruunu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *