Blogi osana yrityksen markkinointia

Blogi osana yrityksen markkinointia

Blogit eivät ole pelkkää harrastelijakirjoittajien horinaa, vaan useat yritykset käyttävät yhä kasvavassa määrin blogeja osana markkinointiaan. Itse asiassa tässä tullaan muutenkin liiketoiminnan perusteiden äärelle: oikeastaan jokainen liiketoiminnan osa-alue on eräällä tavalla yrityksen markkinointia. Näkyvintä mainontaa on kuitenkin asiakkaille ja kuluttajille suunnattu viestintä, ja blogit ovat tässä asiassa erinomainen viestintäkanava. Oman bloginsa julkaisemisen lisäksi yrittäjän voi olla hyvä seurata esimerkiksi Kauppalehden talousblogiyhteisöä

Blogin hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa

Blogeja voidaan hyödyntää osana yrityksen omaa tiedotusta, ja vaikuttajamarkkinoinnissa. Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yksinkertaisuudessaan yhteistyötä sellaisten tahojen kanssa, jotka tavoittavat yrityksen kohdeasiakkaat omilla kanavillaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, Youtubessa ja blogeissaan. Näin ollen myös ammatikseen bloggaavat yksityishenkilöt ovat korvaamattoman tärkeä osa vaikuttajamarkkinoinnin koneistoa. Vaikka yrityksen tuotteita ei mainittaisi suoraan blogissa, linkitys blogista yrityksen sivuille on eräs keino rakentaa yritykselle markkinointiverkostoa, jota kautta yritys saa sekä suoraa että epäsuoraa näkyvyyttä muun muassa hakukoneissa. Tässä vaiheessa kuvaan astuvat myös sisällöntuottajat, jotka ammatikseen laativat sekä yksittäisiä tekstejä että kokonaisia blogeja, joiden pääasiallinen tehtävä on ohjata lukijoita linkkien kautta erilaisten yritysten sivuille.

Miksi blogit saattavat vaikuttaa suotuisasti liiketoimintaan?

Yrityksen kannattaa hyödyntää blogia markkinoinnissaan muun muassa siksi, koska

– yrityksen kotisivuilla tarvitaan päivittyvää sisältöä, jotta hakukoneet noteeraavat nettisivun

– hakukoneet ohjaavat potentiaalisia asiakkaita blogiin ja sitä kautta yrityksen sivuille tulee liikennettä

– potentiaaliset asiakkaat saattavat parhaassa tapauksessa päätyä ostamaan yrityksen palveluita ja tuotteita.

Kannattaako yritysblogi sittenkään?

Toisaalta, haluavatko kaikki asiakkaat sittenkään lukea blogeja? Jos sähköliikkeelle työskentelevä asentaja kertoo kokemuksiaan blogissa, onko siitä asiakashankinnan ja tuottavuuden kannalta hyötyä? Ehkä ei. Jos yrityksen henkilöstöön kuuluu kirjoitustaitoisia ja ammattiinsa innokkaasti suhtautuvia ammattilaisia, ei blogista mitä luultavimmin ole haittaakaan. Etenkin yksityisyrittäjän ja pienyritysten kannalta blogin pitäminen saattaa tehdä yrittäjästä, yrityksestä ja sen tuotteista jopa hittejä, mikäli blogi herättää riittävästi kiinnostusta ja kerää lukijakuntaa. Jos aikaa, osaamista ja autenttista intohimoa riittää, blogin kirjoittaminen on siis suhteellisen halpa tapa esimerkiksi lisätä liikennettä yrityksen kotisivuilla. Siinä onkin eräs syy, miksi niin monet markkinointialan yritykset julkaisevat blogitekstejä sivuillaan. Aihealueet käsittelevät usein muun muassa sähköistä markkinointia ja hakukoneoptimointia, jolloin hakukoneilla kyseisiä aiheita etsivät henkilöt löytävät tiensä yritysten sivuille ja saattavat päätyä ainakin tilaamaan sähköpostitse toimitettavan uutiskirjeen. Saattaa kuitenkin olla, että ilmainen infopaketti riittää ja valtaosa vaivannäöstä yrityksen oman blogin tai uutiskirjeiden tuottamisesssa hujahtaa hukkaan. Kannattaa siis pohtia, miten paljon tietoa yrityksen kannattaa jakaa ilmaiseksi ja olisiko yritysblogi hyödynnettävissä toisella tavalla.

Jos blogin käyttö yrityksen tiedotuksessa ja varsinaisen myyntityön apuna askarruttaa, kokeileminen ainakin on lähes ilmaista ja suhteellisen riskitöntä, kunhan teksti itsessään tukee yrityskuvaa. Blogiin löytäneiden määrää on yleensä mahdollista tarkkailla. Kun blogin tehokkuutta voidaan seurata jonkin aikaa, on helpompi päättää, kannattaako blogia edelleen ylläpitää ja kuinka se on kehitettävissä yrityksen tavoitteiden kannalta tuottoisampaan suuntaan.

Comments are closed.
nisarg