Tyypillisimmät blogit ryhmittäin
Blogit yltävät lähes joka aihealueelle, mutta ovat erilaisuudestaan huolimatta sijoitettavissa yleisempiin pääryhmiin. Suurin jaoettelu tapahtuu harrastuksena kirjoitettaviin, ammattimaisesti työstettyihin ja varsinaisiin ammattiblogeihin. Blogit ovat monikäyttöisiä työkaluja tienaamiseen, työnhakuun, opiskeluun ja koulutuksen kannalta, markkinoinnissa ja henkilökohtaisella tasolla terapeuttisista blogeista niiden viihdekäyttöön.
Blogien pääryhmät
Tyypillisimmin blogeissa käsitellään seuraavia aiheita: ruoka, perhe, kulttuuri, matkailu, sisustus, elämäntavat eli lifestyle, kauneus, terveys, liikunta, eläimet, harrastukset, ihmissuhteet, käsityöt, muoti, tekniikka, työ, talous, puheenaiheet, uutiset ja sää, tai ennemminkin luonto. Yleensä blogit olisivat sisällöltään sovitettavissa usempaankin kategoriaan, mutta niiden painopisteet keikahtavat tiettyjen pääteemojen suuntaan. Selkeä teema ja sisällön muodostuminen teeman ympärille tekevät blogista helpommin luettavan ja auttavat tavoittamaan kohderyhmää. Blogi on myös helpompi löytää blogiyhteisön sivuilta tai blogiportaalista osuvan luokittelun ansiosta.
Näin löydät blogeja
Löydät blogeja hakukoneella tai blogiportaaleista ja -yhteisöistä niiden sisäisillä hakutoiminnoilla. Kaikki menestyksekkäät bloggaajat eivät kuulu mihinkään ryhmään, jonka toimintaa määrittäisivät yhteiset säännöt, tai joiden kanssa bloggaajalla tulee olla jonkinlainen sopimus. Sosiaalinen ja yhteisöllinen media voivat olla hyviä lähteitä uusien blogien löytämiseen. Ainahan voit kysyä blogivinkkejä avoimesti esimerkiksi Facebook-ystäviltäsi. Vaikka bloggaaminen vaikuttaa hyvin suositulta, ei blogien seuraaminen välttämättä ole sittenkään niin suosittua, että lähipiirissä tekemäsi mielipidetutkimus tuottaisi mitään tulosta. Aina bloginpitäjätkään eivät seuraa toisten blogeja. Blogiportaali Indieplacen mukaan blogiseuraajien ikäprofiili on muuttunut ja nykyään blogeja seuraavat entistä vanhemmat. Vanhainkodeissa blogit tuskin kuitenkaan vielä peittoavat päivälehtien printtiversioita.
Kuinka blogi löytää sinut?
Blogit ovat tulleet jäädäkseen myös eräänlaisina kolumnin muotoina verkkomedioiden nettisivuilla. Blogit ovat hyödynnettävissä bonussisältönä yritysten, yhdistysten, järjestöjen ja vastaavien tahojen sivuilla tuomalla lisäarvoa ja antamassa syventävää tietoa pääaiheisiin. Vaikket itse löytäisi mielekkäitä blogeja, törmäät niihin sellaisissakin paikoissa, joissa et olisi kuvitellut blogien lymyilevän. Kyseessä on siis salakavalan näkyvä ilmaisumuoto.