Ammattimaiset blogit – blogilla tienaamisen tiede
Ammattimaiset blogit erottuvat selvästi harrastelijamaisista kyhäelmistä. Bloggaaminen ammattina siintää monen villeimmissä visioissa, eikä unelmien toteutuminen ole mahdottomuus. Se vaatii kuitenkin oivallusten ja omaperäisyyden lisäksi tavoitteellisuutta ja lukijalähtöistä työskentelyä. Countryannien artikkeleissa painotetaan kyllä luovuuden merkitystä, mutta ammatikseen bloggaavat suhtautuvat blogin pitämiseen yrittäjämäisesti. Kuten niin monen muunkin alan yksityisyrittäjät, blogiammattilaiset eivät juuri jouda laskemaan työhön käyttämiään tunteja, eivätkä voi aina noudattaa maltillisia työaikoja. Tämä selviää esimerkiksi Pupulandia -blogia pitävän Jenni Rotosen haastattelusta MTV Uutisissa. Haastattelussa kysytään, voiko blogin pitäminen olla oikeaa työtä. Vastaus on ehdottomasti myönteinen. Varsinainen työn määrä ei vain käy ilmi valmiista lopputuloksesta, joka on tulosta kaikesta blogiin käytetystä ajasta ja panostuksesta.
Säästä blogisi alkeellisilta virheiltä
Onnistunut blogiammattilaisuus ei vaadi yrittäjäkoulutusta, mutta ymmärrys yritystoiminnan perusteista auttaa tiellä itsenäiseen ammatinharjoittamiseen.
Tiia Konttinen työllistää itsensä sekä bloggaamalla että neuvomalla bloggaajia matkalla mahdolliseen maineeseen. Hänen kokemustaan ja osaamistaan lainataan muidenkin blogeissa. Rosita Juurinen haastatteli Konttista omassa Matkaopas vapauteen -blogissaan, jota pyörittää ammattimaisesti. Antamassaan haastattelussa Konttinen listaa viisi impulssikirjoittajille tuttua asiaa, joiden noudattaminen ei ainakaan edesauta bloggaajan kehittymistä alan ammattilaiseksi. Konttisen listaamat virheet kääntyvät vapaasti lainaten seuraavanlaisiksi ohjeiksi:
– Blogi kannattaa suunnitella alusta saakka aiherajausta ja fokusta myöten.
– Valitse blogin nimi tarkoin. Hetken mielijohteesta annettu nimi ei välttämättä täsmää blogiin enää myöhemmin.
– Älä keskity kirjoittamaan vain itsestäsi. Sen sijaan kannanottaminen mielipidekirjoitusten muodossa on suosittua luettavaa.
– Päiväkirjamainen kirjoitustyyli ei toimi ammattimielessä.
– Kaupallinen yhteistyö toimii parhaiten, kun affiliaattituotteita ei mainosteta liian alleviivaavasti tyrkyttämällä.
Blogi toimeentulon lähteenä
Vuonna 2015 muun muassa MTV Uutisissa kirjoitettiin blogitienaamisen yleistymisestä. Tienaaminen ei kuitenkaan onnistu vanhan matkimisella. Menestymiseen ei riitä käytettyjen teemojen kierrättäminen, vaan blogin tulisi pysytellä aikaansa edellä. Niin säilyy tuoreus ja tilaisuus löytää uutta annettavaa blogin ehdoilla siten, että tunnistettavuus ja toimivuus säilyvät. Suosio voi tietysti yllättääkin, kuten poikienaidit.fi -blogiyhteisön alkuun saattaneille yrittäjille kävi. Virheetkin voivat tulla jälkijättöisinä yllätyksinä, joihin havahtuminen avartaa näkemystä. Tästä malliesimerkkinä toimii Viestintäliigan blogi, jossa blogitrendeille haistatetaan pitkät, sillä menetyminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Jos blogilla lähdetään liehittelemään trenditietoisia lukijoita, ei jää juuri pohjaa, jolle rakentaa kestävää kehitystä pitkällä tähtimellä. Ansaintalogiikan kannalta juuri ajan tuoma varmuus ja testaamisen kautta toimiviksi todetut elementit tekevät blogista rahanlähteen. Sillä vain blogi, joka vetää puoleensa seuraajia, vetää puoleensa myös rahaa.
Tienestit tulee blogiin monesta lähteestä
Blogilla ansaitsemiseksi koko blogi tulee valjastaa ja optimoida kaikkien osapuolten hyödyksi. Tarjoamalla lukijoille sitä, mitä he tarvitsevat ja haluavat – ratkaisuja, elämyksiä, pakoa todellisuudesta – pidät lukijat blogisi kyydissä. Sen lisäksi voit tienata blogivalmentaja Tiia Konttisen listauksen mukaisesti kumppanuusmarkkinoinnilla, mainostilan myynnillä, blogiin sijoitetuilla mainosbannereilla, sponsoroiduilla postauksilla, sisällöntuotantopalveluiden myynnillä, tuotteistamisella, blogivalmennuksilla ja jopa ostoblogien tuunaamisella ja jälleenmyynnillä. Muista silti aina säilyttää itsesi, koska unelma-ammatista voi tulla painajainen, jos itsetekemisen into hiipuu. Onnea ja menestystä bloggaamiseen!